1-)6306
Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanun’un Temel
Amacı Nedir?
Kanun, afet riski
altındaki alanlar ile riskli yapıların dönüşümünü sağlayarak, Ülke genelinde,
sağlıklı, güvenli ve yaşanılabilir çevreler oluşturmak maksadıyla
çıkarılmıştır. Afetler neticesinde bir daha can kaybı yaşanmaması ve şehirlerin
sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerine dönüştürülmesi hedeflenmiştir.
2-)Birinci
Derece Deprem Bölgesinde Olmayan Binalar Veya Eski Binalar, Kanundan Faydalanabilecek
Mi?
Ülke genelinde bütün
binalar 6306 sayılı Kanun kapsamındadır. Binanın bulunduğu yere, yaşına, deprem
bölgesine bakılmaksızın, “riskli” olarak tespit edilen bütün binalar Kanun
hükümlerinden faydalanacaktır.
3-)Dönüşüm
Uygulamaları İle İlgili Olarak Dava Açma Hakkı Var Mı?
Kanun uyarınca yapılan
idarî işlemlere karşı tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde, idari yargıda
dava açılabilir.
4-)Riskli
Binalar Nasıl Tespit Edilecek?
Riskli binaların
tespiti, maliklerin tapu ve kimlik fotokopisi ile yapacakları müracaat üzerine,
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca lisans verilen ve listesi Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı’nın resmi internet sitesi ile www.kentseldonusum.gov.tr adresinde güncel
olarak yayımlanan kurum veya kuruluşlarca yapılacaktır.
5-)Risk
Tespiti Yaptırmak Zorunlu Mu?
Kanunda risk tespiti
yaptırılması zorunluluğu bulunmamaktadır. Ancak, ülkemizde pek çok binanın;
mühendislik hizmeti almadan yapıldığı, malzeme ve işçilik açısından teknik
gerekliliklere uygun olmadığı, özellikle beton kalitesinin çok düşük olduğu ve
deprem açısından risk taşıdığı belirlenmiştir. Bu yüzden, konutunda güven ve
huzur içerisinde yaşamak isteyen, oturduğu binanın riskli olabileceğinden
şüphelenen her vatandaşın risk tespiti yaptırması uygun olacaktır.
6-)Eski
Ve Yıpranmış Durumda Olan Binalar İçin De Risk Tespit Yapılacak Mı?
Kanun hükümlerinden
faydalanılabilmesi için malikler tarafından Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca lisans verilen kurum veya kuruluşlara risk tespitinin
yaptırılması şarttır.
7-)Binanın
Risk Tespitini Yaptırabilmek İçin Maliklerin 2/3 Çoğunluğu Gerekli Midir?
Binanın risk tespitini
yaptırmak için maliklerin 2/3 çoğunluğu ile karar alınmasına gerek yoktur. Risk
tespiti için maliklerden birinin müracaatı yeterlidir
8-)Risk
Tespiti Yaptırmak İsteyen Bir Malike Diğer Maliklerin Engel Olması Halinde Ne
Yapılacak?
Riskli binaların
tespitini, tahliyesini ve yıktırılmasını engelleyenler hakkında Türk Ceza
Kanunu’nun ilgili hükümleri uyarınca Cumhuriyet Başsavcılığı’na suç duyurusunda
bulunulacaktır.
9-)Riskli
Yapının Tespit Masrafları Ve Yıkım Masraflarını Kim Ödeyecek?
Riskli yapı tespitleri
ve yıkım işlerinin masraflarını malikler karşılayacaktır. Riskli yapı tespiti
ile yıktırma işlemlerinin Bakanlık veya İdare tarafından yapılması hâlinde,
tespit işleminin masrafı ile yıktırmanın masrafları, ilgili tapu müdürlüğüne
bildirilecek ve tapu müdürlüğünce, binanın paydaşlarının müteselsil sorumlu
olmalarını sağlamak üzere tapu kaydındaki arsa payları üzerine, masraf
tutarında müşterek ipotek belirtmesinde bulunulacaktır.
10-)Risk
Tespitinin Maliyeti Ne Kadardır?
Çevre
ve Şehircilik Bakanlığın birimlerince yapılacak risk tespitinde kullanılacak
fiyatlar
aşağıda
gösterilmiştir.
Bina
Büyüklüğü Sabit Fiyat M2 Birim Fiyatı
500
m2’ye kadar - 2.25 TL
500 ile
1.000 m2 arası 1.125,00 TL 1,75 TL
1.000
m2’den büyük 2.000,00 TL 1,00 TL
Örnek
1: 400 m2 bir bina için: 400x2.25=900,00 TL
Örnek
2: 750 m2 bir bina için: 1.125,00 + (750-500) x 1.75= 1.562,50 TL
Örnek 3: 1.500 m2 bir
bina için: 2.000,00+ (1500-1000) x 1,00=2.500,00 TL
11-)Riskli
Bina Tespitine İtiraz Edebilir Mi?
Riskli olarak tespit
edilen binalar tapu müdürlüğüne bildirilecek ve tapu kütüğüne işlenecektir.
Malikler, tapu müdürlüğünce yapılacak tebligattan itibaren 15 gün içinde, Çevre
ve Şehircilik İl Müdürlükleri’ne verecekleri bir dilekçe ile riskli yapı
tespitine itiraz edebilirler.
12-)Riskli
Bina Tespitine Yapılan İtirazları Kim İnceleyecek?
Riskli bina tespitine
yapılan itirazları, 4’ü Üniversitelerce ve 3’ü Bakanlıkça belirlenen ve 7
üyeden oluşan Teknik Heyet inceleyecektir. Teknik Heyetin, riskli bina raporunu
uygun bulması halinde rapor kesinleşecek ve yıkım süreci başlayacaktır. İtiraz
sonucunda binanın riskli olmadığına karar verilmesi halinde tapuya konulan şerh
kaldırılacaktır.
13-)Riskli
Yapılarda Elektrik, Su Ve Doğal Gazın Kesilmesi Vatandaşı Mağdur Etmeyecek Mi?
Kanuna göre, riskli
alanlardaki yapılar ile riskli yapılara verilen elektrik, su ve doğal gaz
hizmetleri durdurulabilecektir. Burada amaç, vatandaşı mağdur etmek değil, tam
aksine can güvenliği bakımından, vatandaşın riskli olan bir binada oturmasına
engel olmaktır. Yani, vatandaşın hayat hakkının gözetilmesi söz konusudur.
YIKIM
SÜRECİ
14-)Riskli
Binanın Yıktırılması Süreci Nasıl İşleyecek?
Riskli bina tespitinin
kesinleşmesinden sonra bu binaların yıktırılması için maliklere 60 günden az
olmamak üzere süre verilecek, bu süre içinde riskli binaların yıktırılıp
yıktırılmadığı kontrol edilecek, yıktırılmamış ise 30 günden az olmak üzere ek
süre verilecek ve verilen bu süreler içinde maliklerce riskli yapılar
yıktırılmaz ise, yıktırma işlemleri mahallî idarelerin de iştiraki ile mülki
amirler tarafından gerçekleştirilecektir.
15-)Riskli
Binanın Yıktırılması İçin Maliklerce Bir Karar Alınması Gerekir Mi?
Riskli olarak tespit
edilen ve itiraz süreci sonunda riskli olduğu kesinleşen binaların yıktırılması
Kanunun emredici hükmüdür. Yıkım konusunda maliklerce herhangi bir karar
alınmasına veya anlaşma sağlanmasına gerek yoktur.
16-)Riskli Binayı
Tahliye Etmeyen Malikler Veya Kiracılar Hakkında Ne Yapılabilir?
Riskli
binanın yıktırılması için maliklere verilen süreler içerisinde riskli binayı
tahliye etmeyen malik veya kiracılar ise Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri’ne
bildirilir.
Riskli yapıların
tespiti, tahliyesi ve yıktırma iş ve işlemlerini engelleyenler hakkında,
işlenen fiil ve hâlin durumuna göre 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun ilgili hükümleri uyarınca Cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulur.
17-)Riskli
Bina Üzerinde İpotek Var İse Bina Yıktırılabilir Mi Ve İpoteğin Durumu
Ne Olur?
Kanun’a göre, riskli
binaların sicilinde bulunan aynî ve şahsî haklar ile temlik hakkını kısıtlayan
veya yasaklayan her türlü şerh (meselâ ipotek hakkı), riskli bina
yıktırıldıktan sonra hisseler üzerinde devam edecektir. Bu yüzden, üzerinde
ipotek olması riskli binanın yıktırılmasına engel teşkil etmeyecektir.
ANLAŞMA SÜRECİ
18-)Riskli
Binanın Yıkılmasından Sonra Malikler Nasıl Anlaşacak?
Riskli binanın
yıktırılmasından sonra arsa hâline gelen taşınmazların malikleri tarafından
değerlendirilmesi esas olacak ve yapılacak uygulamalara sahip oldukları
hisseleri oranında maliklerin en az 2/3 çoğunluğu ile karar verilecektir.
19-)Kanunda
Geçen 2/3 Çoğunluk Maliklerin
Sayısının 2/3 Çoğunluğu Mudur?
Kanunun geçen 2/3
çoğunluk, malik sayısının 2/3 çoğunluğu değil, sahip olunan hisseler oranında
maliklerin 2/3 çoğunluğudur.
20-)2/3’lik
Çoğunluk İle Alınan Karara Katılmayanların Hisseleri Ne Olacak?
2/3’lik çoğunluk ile
alınacak karara katılmayanların bağımsız bölümlerine ilişkin arsa payları,
rayiç değerinden az olmamak üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık
artırma usulü ile satılacak. Paydaşlara satış olmaz ise, bu paylar, Bakanlıkça
satın alınacak ve 2/3 çoğunluk ile alınan karar uyarınca değerlendirilecektir.
21-)Yapılacak
Uygulamalar Konusunda 2/3’lik Çoğunluk Sağlanamaz İse Ne Olacak?
Maliklere yapılacak
tebligatı takip eden 30 gün içinde en az 2/3 çoğunluk ile anlaşma sağlanamaması
hâlinde, Bakanlık, TOKİ veya belediyeler tarafından acele kamulaştırma
yapılabilecektir
MALİ
HAKLAR
22-)Kanun
Kapsamında Yapılacak Yardım Ve Destekler Nelerdir?
Riskli
alanlarda, rezerv yapı alanlarında veya riskli binalarda yaşayan
vatandaşlarımıza talepleri doğrultusunda 18 aya kadar kira yardımı yapılacak ya
da bankalardan kullanılacak kredilerde faiz desteği sağlanacaktır.
Ayrıca, Kanun uyarınca
yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamalar; noter
harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga vergisi, veraset ve
intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden ve banka ve sigorta
muameleleri vergisinden muaf olacaktır.
23-)Kira
Veya Faiz Desteğinden Kimler Faydalanabilir?
Anlaşma ile tahliye
edilen, yıktırılan veya kamulaştırılan binaların; malikleri, kiracıları ve
sınırlı ayni hak sahibi olarak bu binaları kullananlar Kanun kapsamında
yapılacak yardım ve desteklerden faydalanabilir.
24-)Kira
Veya Faiz Desteğinden Faydalanmanın Şartı Nedir?
Kanunda belirtilen
yardım ve desteklerden faydalanabilmenin şartı riskli binanın anlaşma ile
tahliye edilmesidir.
25-)Kira
Veya Faiz Desteği Almak İçin Maliklerin 2/3 Çoğunluk İle Anlaşması Şart
Mıdır?
Kira yardımı almak
veya faiz desteğinden yararlanmak için maliklerin kendi aralarında anlaşma
yapması şartı bulunmamaktadır.
26-)Malikler
Kira Yardımı İçin Hangi Evraklarla Nereye Başvuracak?
Riskli
binadaki malikler;
•
Bağımsız bölümü gösterir tapu belgesi,
• Arsa
paylı tapular için, nüfus müdürlüğünden alınan adrese dayalı nüfus
kayıt
örneği veya üzerine kayıtlı olan son üç aya ait elektrik, su, doğalgaz
veya
telefon faturalarından birisi,
• Nüfus
cüzdanı fotokopisi,
•
Riskli bina tespit raporu inceleme formu,
•
Konutun tahliye edildiğine dair yeni adresini gösterir adrese dayalı
nüfus
kayıt örneği,
ile
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine başvuracaktır.
27-)Kiracılar
Kanun Hükümlerinden Faydalanabilecek Mi?
Kanun
kapsamında kiracılara taşınma masrafları dikkate alınarak bir defaya mahsus
olmak üzere kira yardımı yapılabilir.
Kiracıların konut
satın almak istemeleri halinde Bakanlık ile protokol imzalayan bankalardan
alınacak kredilere faiz desteği verilebilecektir.
28-)Kiracı
Veya Sınırlı Ayni Hak Sahipleri Kira Yardımı İçin Hangi Evraklarla Nereye
Başvuracak?
Riskli
binada kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak ikamet edenler;
• Nüfus
cüzdanı fotokopisi,
•
Kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi üzerine kayıtlı su, elektrik, telefon,
doğalgaz
faturalardan birisi veya riskli binada oturduğunu gösteren nüfus
müdürlüğünden
alınmış adrese dayalı nüfus kayıt örneği,
•
Konutun tahliye edildiğine dair yeni adresini gösterir adrese dayalı
nüfus
kayıt örneği,
ile Çevre ve
Şehircilik İl Müdürlüğü’ne başvuracaktır.
29-)Kiracı
Veya Sınırlı Ayni Hak Sahibi Olarak İşyeri İşletenler Kira Yardımı İçin Hangi
Evraklarla Nereye Başvuracak?
Riskli
binada kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak işyeri işletenler;
• Nüfus
cüzdanı fotokopisi,
•
Kiracı veya sınırlı aynı hak sahibine ait vergi levhası,
•
İşyerinin tahliye edildiğine dair güncel vergi levhası,
ile İstanbul, İzmir ve
Bursa’da Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü’ne, diğer illerde ise Çevre ve
Şehircilik İl Müdürlüğü’ne başvuracaktır.
30-)Malikler
İçin Kaç Ay Ve Ne Kadar Kira Yardımı Yapılacak?
Malikler
için 2013 yılında ödenecek kira yardımı miktarı aşağıdaki
tabloda gösterilmiştir
İl
Nüfusu Kira Miktarı
300.000’e
kadar 455,00 TL
300.000
- 500.000 arası 515,00 TL
500.000
- 750.000 arası 575,00 TL
750.000
– 2.000.000 arası 635,00 TL
2.000.000
– 4.000.000 arası 690,00 TL
4.000.000’dan fazla
735,00 TL
Aylık kira bedeli, her
yıl Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan Tüketici Fiyatları Endeksi
oranında güncellenecektir. Kira yardımının süresi azami 18 aydır.
31-)Kiracılara
Kaç Ay Ve Ne Kadar Kira Yardımı Yapılacak?
Kiracılara
taşınma masrafları dikkate alınarak bir defaya mahsus olmak üzere kira yardımı
yapılır. Kiracılara 2013 yılında defaten ödenecek kira yardımı miktarı
aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
İl Nüfusu Kira Miktarı
300.000’e
kadar 910,00 TL
300.000
- 500.000 arası 1.030,00 TL
500.000
- 750.000 arası 1.150,00 TL
750.000
– 2.000.000 arası 1.270,00 TL
2.000.000
– 4.000.000 arası 1.380,00 TL
4.000.000’dan fazla
1.470,00 TL
32-)Bağımsız
Bölümü Hisseli Olan Malikler Konut Kredisi Veya Kira Yardımı Talebinde
Bulunabilirler Mi?
Evet, bulunabilirler,
ancak kredi veya kira yardımından hisseleri oranında faydalanırlar
33-)6306
Sayılı Kanun Kapsamında Hak Sahiplerince Kullandırılacak Krediler Sadece
Bankalardan Mı Temin
Edilir? Katılım Bankalarından Da Fon Kullanılabilir Mi?
6306
sayılı kanun kapsamında hak sahiplerince bankalardan kullanılacak kredilere
sağlanacak faiz desteğine ilişkin;
Kararda
geçen “Banka” ifadesi Bakanlık ile protokol imzalaması kaydıyla kredi
sağlayacak mevduat ve katılım bankalarını,
“Faiz” ibareleri de
katılım bankaları tarafından 6306 sayılı Kanun kapsamında sağlanacak fonlar
için kâr payını ifade eder.
34-)Kanun
Kapsamında Hangi Bankalardan Kredi Alınabilir?
Kanun kapsamında
protokol yapılmış bankaların listesi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın resmi
internet sitesinde ve www.kentseldonusum.gov.tr adresinde yayınlanmaktadır.
35-)Riskli
Binadaki Malikler Aynı Bankadan Kredi Kullanmak Zorunda Mı?
Riskli
binadaki maliklerin hepsinin aynı bankadan kredi kullanma zorunluluğu bulunmamaktadır.
Malikler kredi için Bakanlığımız ile protokol imzalayan bankalardan
istediklerine başvurabilirler. Ancak, malikler münferit olarak konut edinmek
yerine, birlikte yeni bir bina yaptırmak istiyorlar ise aynı bankadan kredi
kullanmaları gerekecektir.
36-)Faiz Desteği Kredi
Bitimine Kadar Devam Edecek Mi?
Faiz desteği, kredi
süresince devam edecektir. Ancak, hak sahipleri tarafından geri ödemesi
yapılmayan krediler için faiz desteği ödemeleri durdurulacaktır.
37-)Konut
İçin Bankalardan Ne Kadar Ve Kaç Yıl Vadeli Kredi Kullanılabilir?
Bağımsız bölüm başına
en fazla 100.000 TL kredi kullanılabilir. Kredi geri ödemeleri, 2 yıl anapara
geri ödemesiz ve 10 yıl vadeli olarak gerçekleşecektir
38-)İşyeri
İçin Bankalardan Ne Kadar Ve Kaç Yıl Vadeli Kredi Kullanılabilir?
Bağımsız bölüm başına
en fazla 100.000 TL kredi kullanılabilir. Kredi geri ödemeleri, 2 yıl anapara
geri ödemesiz ve 7 yıl vadeli olarak gerçekleşecektir
39-)Birden
Fazla Konutu Veya İşyeri Olanlar Ne Kadar Kredi Kullanabilir?
Birden fazla konutu
veya işyeri olanlar adına faiz desteği sağlanacak toplam kredi tutarı 500.000
TL’yi geçemez.
40-)Riskli
Konutu Yıktıktan Sonra Yeni Konutu Kendi İmkanları İle Yapmak İsteyenler İçin
Kredi Dışında Başka Kolaylıklar Var Mı?
6306 sayılı Kanun
uyarınca, yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamalar,
noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga vergisi, veraset
ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden muaftır. Ayrıca
kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paralardan da banka ve sigorta
muameleleri vergisi alınmaz
RİSKLİ
ALANLAR
41-)Riskli
Alanlar Nasıl Belirlenir?
Riskli
alanlar, zemin yapısı ya da üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına
yol açma riski taşıyan alanlardır.
Riskli
alanlar Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenir.
Bakanlar Kurulu Kararı
alınabilmesi için hazırlanacak teknik raporun Bakanlığımızca uygun görülmesi ve
Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı’nın görüşünün alınması
gerekmektedir.
42-)Kimler
Riskli Alan Teklifinde Bulunulabilir?
Riskli alanlar
Bakanlık, TOKİ veya Belediyeler tarafından belirlenebileceği gibi, yaşadığı
yerin riskli olduğunu düşünen vatandaşlarımız da Bakanlığımıza riskli alan
teklifinde bulunabilir.
43-)Riskli
Alan İçindeki Binaların Ayrıca Risk Tespiti Yapılacak Mı?
Riskli alan ilan
edilen yerlerdeki yapılar için tek tek riskli yapı tespiti yapılmasına gerek
yoktur.
44-)Riskli
Alanlardaki Konutları Yıkılanlar
Başka Yerlere Mi Nakledilecek?
Kanun kapsamında
yapılacak dönüşümde öncelikli hedef “yerinde dönüşüm”ü sağlamaktır. Ancak,
teknik zorunluluklardan dolayı yerinde dönüşüm mümkün olmaz ise rezerv yapı alanları
değerlendirilecektir.
45-)Riskli
Alan İçerisinde Kalan Risksiz
Binaların Durumu Ne Olacak?
Riskli alanda risksiz
bina bulunması hâlinde, bu binalar uygulama dışı tutulabilecektir. Böyle bir
durumda, risksiz binanın bulunduğu alan ifraz edilebilecek, ifraz imkânı yok
ise maliklerin anlaşması hâlinde binanın hâlihazır durumu korunabilecektir.
Ancak, uygulama bütünlüğü bakımından gerekmesi hâlinde, risksiz binalar,
malikleri ile yapılacak anlaşmalar çerçevesinde yıkılabilecektir.
46-)Riskli
Alanda Başlamış İnşaatlar Devam Edecek Mi Ve Yeni Ruhsat Verilecek Mi?
Kanun kapsamındaki
proje ve uygulamalar süresince, her türlü imar ve yapılaşma işlemleri geçici
olarak durdurabilecektir.
47-)Riskli
Alan İçerisinde Kalan Binalar 60 Gün İçerisinde Yıkılacak Mı?
Riskli alan ilanından
sonra öncelikle alanın mevcut durumu tespit edilecek, hak sahiplikleri
belirlenecek, hak sahipleri ile anlaşma yoluna gidilecek ve tahliye ve yıkım
işlemleri bu süreçlerden sonra başlayacaktır
48-)Riskli
Alanda Kira Yardımı İçin Nereye Başvurulacak?
Riskli alandaki
malikler, kiracılar veya sınırlı ayni hak sahipleri kira yardımı için, riskli
alan için Bakanlığımıza veya yetkilendirilen İdareye başvuru yapacaktır. Bu
alanlarda yapılacak kira yardımı bedeli proje bazında belirlenecektir.
49-)Riskli
Alanda Vatandaş Kendisi Veya Müteahhit Aracılığı İle Konutunu Yapmak
İsterse Yine
Harçlardan Muaf Olacak Mı?
Riskli alanlarda,
Bakanlık, İdare veya TOKİ’nce değil de, vatandaşlarca veya müteahhitlerce uygulamada
bulunulması halinde, bu alanlardaki yapıların mevcut alanları için daha önce
belediyelerce alınan harç ve ücretlere ilave olarak, sadece kullanım maksadı
değişiklikleri ve yapı alanındaki artışlar için hesaplanan harç ve ücret
farkları alınacaktır.
50-)Kanun’un
Uygulanması İle İlgili Olarak Nereden Bilgi Alınabilir?
Kanun’un uygulanması
ile ilgili en doğru bilgiler; Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel
Müdürlüğü, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri ile
Alo 181 hattından
alınabilir.
Kaynak: http://izmir.csb.gov.tr
Yorumlar
Yorum Gönder