SORU 1: İnşaat ruhsat örneği 2. takside kadar çıkmaz ise
ruhsatın çıktığı tarihten önceki taksitlerin faiz iadesi yapılacak mıdır?
CEVAP 1: 6306 Sayılı Kanun kapsamında faiz destekli krediden
yararlanabilmeniz için bankanıza ibraz etmeniz gereken belgeler arasında
yapacağınız yapının ruhsatının bulunması gerekir.
Yapınızın ruhsatı alınmadan ilgili bankaya faiz destekli
kredi için müracaatta bulunmuşsanız ve banka size kredi vermiş ise ruhsatınızın
Bakanlığımıza ibrazının yapıldı tarihte Bakanlığımız, siz taksitlerinizi
ödediğiniz sürece faiz desteğini öder. Kullandığınız kredinin geriye dönük faiz
desteklerini de öder.
CEVAP 2: Yapılarınızın 6306 Sayılı Kanun kapsamında
değerlendirilebilmesi için Bakanlığımızın lisanslandırdığı kuruluşlardan birine
müracaat ederek yapılarınıza risk tespitinin yaptırılması gerekir. Yapılan inceleme
sonunda yapılarınız riskli çıkarsa 6306 Sayılı Kanun kapsamında hak sahibi
olarak finansal desteklerden ve muafiyetlerden yararlanarak yapılarınızın
dönüşümünü gerçekleştirebilirsiniz.
Tek parselde bulunan yapılardan risk tespiti yaptırıp riskli
çıkan yapılar kanun kapsamında değerlendirilebilir. Kanun kapsamında risk
tespiti yaptırmayan veya yapılan incelemeler sonucu risksiz çıkan yapılar kanun
kapsamında değerlendirilemez.
6306 Sayılı Kanunun Uygulama Yönetmeliği’nin Ekinde ;
(Ek:RG-2/7/2013-28695) EK- RISKLI YAPILARIN TESPIT EDILMESINE ILISKIN ESASLAR
açıkça belirtilmiştir. EK-2'de yığma binalara ilişkin hususlar da
açıklanmıştır. Lisanslı kuruluş bir bina hakkında bu bina risk teşkil etmiyor
diyerek risk tespiti yapmaya gerek yok gibi bir ifade kullanamaz. Çünkü bir
yapının kanun kapsamında değerlendirilmesinin şartı 6306 Sayılı Kanun
kapsamında riskli olduğunun RISKLI YAPILARIN TESPIT EDILMESINE ILISKIN Esaslara
uygun olarak incelenmesi ve sonucun raporla belgelenmesi gerekir.
SORU 3: Kiracı kentsel dönüşüm kapsamında ev alacak
harçlardan muafiyetliyi bulunuyor mu?
CEVAP3: Riskli yapıdaki kiracılar kanun kapsamında kredi
kullanarak konut almaları durumunda hak sahibi olarak muafiyetlerden
yararlanırlar.
SORU 4: Maliklerden 1 tanesi anayasa mahkemesine dava açarak
kentsel dönüşüm çalışmasını durduruyor. Bu durumda anayasa mahkemesinin kararı
gelene kadar maliklerin riskli binadan çıkması gerekiyor mu?
CEVAP 4: Mahkemenin verdiği karar önemlidir. Mahkeme riskli
yapıda yapılacak işlemler için yürütmeyi durdurabilir. Ancak malikler riskli
yapının insandan ve eşyadan tahliyesini gerçekleştirmeleri gerekir. Mahkemenin
yürütmeyi hangi kapsamda durdurduğu ve riskli yapının tahliyesi ile ilgili
vereceği karar önemlidir. Mahkeme riskli yapının tahliyesi ile ilgili açık bir
beyanda bulunması gerekir. Riskli yapının tahliyesinden sonra yıkımı veya diğer
işlemler için mahkemenin sonuçlanması beklenmelidir. Riskli yapıda ikamet etmek
olası bir afet durumunda can kaybına neden olabileceği için riskli yapının
tahliyesi gerekmektedir.
SORU 5: Yıkılacak olan binada maliklerden biri yurt dışında
olduğu için hiç bir şekilde ulaşılamıyor tebligat gitmiyor süreç ne şekilde
isler o kişinin hakları kime geçer?
CEVAP 5: 6306 sayılı Kanun kapsamında yapılan tebligatların
tapu müdürlüklerince öncelikle adrese dayalı nüfus kayıt sisteminde belirtilen
adreslere yapılması gerekmektedir.
Adrese dayalı nüfus kayıt sisteminden maliklerin adres
bilgilerine ulaşılamaması halinde öncelikle adres bilgilerinin bulunabileceği
kurum ve kuruluşlardan adresin temini yoluna gidilmesi, yine sonuç alınamazsa
7201 sayılı Tebligat Kanunu’nun 28 inci ve 29 uncu maddelerine göre ilanen
tebligat yapılması gerekmektedir.
İkametleri yurt dışında görünen maliklere yapılacak
tebligatların, tapu müdürlüklerince 7201 sayılı Tebligat Kanunu’nun 25,25/a,26
ve 27 inci maddeleri doğrultusunda yapılması gerekmektedir.
6306 Sayılı Kanun kapsamında riskli yapıdaki maliklere
Tebligat Kanunu’na göre yapılan tebligatta, tebligatın malikin eline ulaştığı
kabul edilen tarihten itibaren on beş günlük itiraz süresinin beklenmesi
gerekir. Yurtdışında ikamet eden malikler için tebligatın ulaşma süresi daha
uzundur. Ancak riskli yapıda malik olarak yurtdışında ikamet edenlere diğer kat
malikleri tarafından bilgi verilerek belgelerin takibinin elden yapılması
(yurtdışındaki malikin konsolosluğa giderek tebligatını elden alması ve imza
atması) süreci kısaltacaktır.
SORU 6: Risk tespiti yaptırmak istediğimiz bir bina maksimum
kaç katlı olmalıdır belirlenen bir sınır var mıdır?
CEVAP 6: 6306 sayılı kanun kapsamında risk tespiti yapılacak
binalarda, sekiz kata kadar olan binalarda sadece zeminden veya belirlenen
kritik kattan karot alınır. Sekiz kattan fazla olan binaların risk tespiti 2007
Deprem Yönetmeliğinin 7.Bölümüne göre yapılır. Sekiz kattan fazla olan
binalarda her kattan karot alınması gerekir.
SORU 7: Ayrı ayrı 3 parseli bulunan vatandaşın 2/3 lük
çoğunluğa ulaşması mı gerekiyor, yoksa tek 2/3 çoğunluk geçerli oluyor mu?
CEVAP 7: 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların
dönüştürülmesi ile İlgili Kanunun Uygulama yönetmeliğinin 15. Maddesinde şu
açıklamaya yer verilmiştir;
‘’(9) Üzerindeki yapıların tamamının riskli yapı olarak
tespit edilmiş olması şartı ile tevhidi mümkün olan birden fazla parselin
tevhit edilmesine, üzerindeki riskli yapıların yıktırılmasından sonra, her
parselde ayrı ayrı sahip oldukları hisseleri oranında maliklerin en az üçte iki
çoğunluğu ile karar verilir. Bu parsel veya parsellerin arasında veya
bitişiğinde bulunan yapılaşmamış boş parsellerin, riskli yapıların bulunduğu
parsellerle tevhit edilmek suretiyle birlikte değerlendirilebilmesi için, boş
parsellerdeki bütün maliklerin oybirliği ile karar alması gerekir. Tevhitten
sonra yapılacak uygulamaya tevhit ile oluşan parselde sahip oldukları hisseleri
oranında maliklerin en az üçte iki çoğunluğu ile karar verilir.
Söz konusu 3 parselinizi tevhit(birleştirme) yaparak işlem
yapmayı düşünüyorsanız üzerindeki yapıların yıkılarak arsa haline gelen
taşınmazların her birinde ayrı ayrı olarak 2/3 çoğunluğun sağlanmış olması
gerekmektedir.’’
SORU 8: Riskli yapı tespiti için lisanlı kuruluş olmak
istiyor. Lisans alabilmesi için 5 yıllık süreyi kesin olarak doldurması
gerekiyor mu?
CEVAP 8: 6306 sayılı kanunun uygulama yönetmeliğinde konuyla
ilgili olarak şu açık hükme yer verilmiştir: (2) (Değişik:RG-2/7/2013-28695)
Riskli yapı tespit raporunun hazırlanmasında görev alacak mühendislerin, ilgili
meslek odalarına üyeliklerinin devam ediyor olması, mesleklerinde fiilen en az
beş yıl çalışmış olmaları, Bakanlıkça açılan eğitim programlarına katılarak en
az bir katılım belgesi almış olmaları ve bu hususları belgelendirmeleri
gerekir. Lisans başvurusunda bu belgelerden başka herhangi bir belge
istenmez.’’
SORU 9: Müteahhitler de harçlardan muaf mıdır?
CEVAP 9: 6306 sayılı kanunun uygulama yönetmeliği 16.
Maddesine göre: (9) (Ek:RG-2/7/2013-28695) Kanun kapsamında;
a) İlgili kurum veya gerçek veya özel hukuk tüzel
kişilerince yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamalar,
noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alman harçlar, damga vergisi, veraset ve
intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden; kullandırılan
krediler sebebiyle lehe alınacak paralar ise banka ve sigorta muameleleri
vergisinden muaftır.
b) Riskli alanlarda gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel
kişilerince, İlgili kurum adına değil de kendi adlarına uygulamada bulunulması
halinde, riskli alanlardaki yapıların mevcut alanları için daha önce
belediyelerce alman harç ve ücretlere ilave olarak, sadece kullanım maksadı
değişiklikleri ile yapı alanındaki artışlar için hesaplanan harç ve ücret farkları
alınır.
c) Uygulama alanındaki mevcut yapıların İmar Mevzuatına
uygun olup olmadığına bakılmaksızın, (a) ve (b) bentlerinde belirtilen vergi,
harç ve ücret muafiyetleri uygulanır.’’ denilmektedir. Kentsel Dönüşüm
kapsamında bu maddelerdeki düzenlemelere göre harçlardan muafiyet söz
konusudur. Burada müteahhit veya vatandaş ayrımı yapılmamıştır, dolayısıyla
muafiyet bütün olarak değerlendirilmektedir; ancak söz edildiği üzere bu
muafiyet yukarıdaki madde hükümlerine göre gerçekleşir.
SORU 10: Vatandaş Kentsel dönüşüm kapsamında yıkılan
binasının yerine yeni bir bina yapmak istemiyor. Arsa seklinde bırakmak
istiyor. Böyle bir uygulama mümkün mü?
CEVAP 10: 6306 sayılı kanunun uygulama yönetmeliği 15.
maddesine göre: Riskli yapıda bütün maliklerce oybirliği ile karar verilememiş
ise, yapılacak uygulamaya (yeniden bina yaptırılmasına, payların satışına, kat
karşılığı veya hasılat paylaşımı ve diğer usuller ile yeniden
değerlendirilmesi) sahip oldukları hisseleri oranında paydaşların en az üçte
iki çoğunluğu ile karar verilir.’’ denilmektedir. Dolayısıyla 2/3 çoğunluk
kendi aralarında yapılacakları anlaşma gereğince hareket edeceklerdir. 6306
sayılı kanunun amacı riskli yapıların insandan ve eşyadan tahliyesidir. En az
2/3 çoğunluk ile yapacağınız anlaşmaya göre yeniden bina yapma zorunluluğu
bulunmamaktadır.
SORU 11: Bir dairem ve işyerim var, işyerimden de kira
yardımı alabilir miyim?
CEVAP 11: Afet Riski Altındaki alanların dönüştürülmesi
hakkındaki kanunun uygulama yönetmeliği;
MADDE 16 – (7) Dönüşüm Projeleri Özel Hesabından aynı kişiye
hem kira yardımı ve hem de faiz desteği yapılamaz. Kira yardımından
faydalananlar faiz desteğinden, faiz desteğinden faydalananlar ise kira
yardımından faydalanamaz.’’ denilmektedir. Bu hükümlere göre daire ve işyeriniz
için aynı finansal desteklerden yararlanmanız söz konusudur.
SORU 12: Vatandaş, kiracıdır. Bulunduğu bina kentsel
dönüşüme dâhil olmadan önce ev aldı. 1ay
sonra kirada oturduğu ev kentsel dönüşüme dâhil edildi. Bu vatandaş, 1 ay önce
aldığı eve krediyi kullanabilir mi?
CEVAP 12: 6306 Sayılı Kanun Kapsamında risk tespitinden
sonra binanın riskli çıkması halinde kiracılara bir defaya mahsus olmak üzere
Taşınma Bedeli verilir veya bir yıldan fazla ikamet ettiklerini ispat etmeleri
halinde faiz destekli krediden faydalanabilirler. Kentsel dönüşüm kapsamında 1
yıldan fazla oturduğunuzu ispat edebiliyorsanız faiz destekli krediyi
kullanabilirsiniz. Yalnız yeni aldığınız ev içinde kredi kullandığınızdan
dolayı o ev üzerinden tekrardan size kredi verilip verilemeyeceğini anlaşmalı
bankalarımızla görüşmeniz gerekmektedir.
SORU 13: Kentsel dönüşüm kapsamında çift daire üzerine 6
katli 12 daireli bir bina var. Vatandaş kira yardımı için başvuru yapmak
istiyor. Her daire için ayrı ayrı başvuru yapması gerekiyor mu?
CEVAP 13: 6306 Sayılı Kanun kapsamında riskli yapıdaki
malikler birden fazla bağımsız bölüm için kira yardımı müracaatında bulunurken,
kira yardımına ilişkin Çevre Ve Şehircilik İl Müdürlüğüne verilecek dilekçede
her bağımsız bölüme ait bilgi ve belgelerin ibrazı yapılabiliyor ise ayrı ayrı
müracaatta bulunulmasına gerek yoktur. Tapudan alınacak takyidat belgesinin de
bir tane olması yeterlidir.
SORU 14: Kentsel dönüşüm kapsamında yapılan tespit ücreti
kimin tarafından ödenir?
CEVAP 14: 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların
Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanunun Uygulama Yönetmeliğinin 7. Maddesinde;
(2) Riskli yapıların tespiti;
a) Öncelikle yapı malikleri veya kanunî temsilcileri
tarafından, masrafları kendilerine ait olmak üzere yaptırılır. Maliklerce
yapılacak riskli yapı tespiti talebi, tapu belgesinin ve kimlik belgesinin
fotokopisi ile yapılır. Denmektedir.
Riskli yapı tespitleri ve yıkım islerinin masraflarını
malikler karşılayacaktır. Riskli yapı tespiti ile yıktırma işlemlerinin
Bakanlık veya İdare tarafından yapılması hâlinde, tespit işleminin masrafı ile
yıktırmanın masrafları, ilgili tapu müdürlüğüne bildirilecek ve tapu
müdürlüğünce, binanın paydaşlarının müteselsil sorumlu olmalarını sağlamak
üzere tapu kaydındaki arsa payları üzerine, masraf tutarında müşterek ipotek
belirtmesinde bulunulacaktır.
SORU 15: Vatandaş 2010 yılında müteahhitle anlaşma
yapmıştır. Şuan kentsel dönüşüm kapsamında binayı yenileyeceklerdir. Bu
sözleşme geçerli oluyor mu? Yoksa yeniden sözleşme yapılması mı gerekmektedir?
CEVAP 15: Bir yapıya 6306 Sayılı Kanun kapsamında risk
tespiti yaptırılmadan yapılan bütün işlemler, sözleşmeler özel hukuk
çerçevesinde değerlendirilir. Yapıya risk tespiti yaptırdıktan sonra, risk
tespitinden önce yapılacak uygulamalar (sözleşme) ayni şekilde uygulanacak ise,
bu işlemlerin 6306 Sayılı Kanun Kapsamında yapıldığının belirtilmesi gerekir.
SORU 16: Vatandaşın 2
dönümlük arazisi vardır ve bu arazi üzerinde 2 katli küçük bir işyeri
bulunmaktadır. Risk tespiti yaptırmış ve İl Müdürlüğü tarafından arazinin m2'si
büyük olduğu için Bakanlığa yazı gönderilmiş uygun görüş yazısı beklenmektedir
Bakanlığa görüş yazısı gönderileli bir ay olmuş. Kentsel dönüşüm kapsamında is
yeri küçük, arsa m2'si büyük olduğu için kentsel dönüşümden yararlanmak için m2
sınırlaması var mıdır?
CEVAP 16: 6306 sayılı kanunda kentsel dönüşümden faydalanmak
için herhangi bir metrekare sınırlaması bulunmamaktadır. Kanun kapsamında
yapılan tespit sonucu yapıların riskli çıkması, kanunun getirdiği haklardan
faydalanabilmek için yeterli olacaktır.
SORU 17: Ayni parsel üzerinde 5 blok bulunuyor.4 ü kentsel
dönüşümü kabul edip çoğunluğu sağlıyor. Bir blokta 2 malik kabul ediyor.8 malik
kabul etmiyor. 3/2 çoğunluk blok üzerinden mi değerlendiriliyor yoksa parsel
üzerinden mi değerlendiriliyor?
CEVAP 17: Bir parsel üzerinde birden fazla yapı bulunması
halinde bu yapılara ayrı ayrı risk tespiti yapılır, her bir yapı için ayrı ayrı
3’te 2 çoğunluk sağlanmaya çalışılır.
Riskli olarak tespit edilen yapıların birlikte değerlendirilebilmesi
için, bu yapıların bulunduğu alanın,
risk tespiti yaptırmayan yapının bulunduğu alandan ifrazı mümkün ise ifrazına
gidilir. İfrazı mümkün değil ise yapının bütünlüğü korunarak uygulama
yapılabilir, tapu kütüğüne ise sadece riskli yapılar için risklidir belirtmesi
işlenir.
SORU 18: Vefat eden malikin yasal varislerinden 6 tanesi
dönüşüme katılmak istiyor.2 tanesi katılmak istemiyor. Arsa tapusu mevcuttur.
Veraset ilamı çıkartılmamıştır. Risk tespiti yaptırarak dönüşüm
gerçekleştirilmesi için ne yapılması gerekiyor. Dönüşüm kararı alınınca
katılmak istemeyenlerin hakları ne olacak?
CEVAP 18: Öncelikle veraset ilamı ile birlikte tapuda
haklarınızın paylaşımını yapmalısınız. İşlemleri yapabilmeniz için sizin malik
olarak tapuda görünmeniz gerekir. Risk tespiti yaptırarak 6306 sayılı kanuna,
evinizin riskli çıkması durumunda dâhil olabilirsiniz. Öncelikle tüm hak sahipleri olarak dönüşüme
katılmayı kabul etmelisiniz. Oybirliği sağlanamadığı takdirde 3’te 2 çoğunluk
sağlayarak ta dönüşüme katılabilirsiniz. Riskli yapının yıkılıp yeniden
dönüştürülmesi konusunda anlaşma sağlayamadığınız 3’te 1’lik kısımda kalan
maliklerin hakları öncelikle 3’te 2 de kalan kısma açık artırma usulü ile
satışı sağlanır, satış gerçekleştirilemez ise bu haklar kamulaştırılır.
SORU 19: 190 m2 arsamız var arsanın içinde 100 m2 kagir bir
binamız var. Kentsel dönüşüm kapsamında binamı yıktığım takdirde 100 m2’lik
evinin yerine kaç m2’lik ev yapabilirim?
CEVAP 19: Binanıza risk tespiti yaptırarak kentsel dönüşüme
dâhil olduğunuz takdirde mevcut arsanıza yeni binanızı yapabilirsiniz.
Yenileyeceğiniz yapı için 100m2 ye 100m2 şartı yoktur. Bağlı bulunduğunuz
belediyeniz size imar verdiği oranda binanızı yenileyebilirsiniz.
Mahallinizdeki imar Konusunu belediyenizle görüşebilirsiniz.
SORU 20: Müteahhit olarak binayı kentsel dönüşüm kapsamında
yıkmıştır. Binayı yaptıktan sonra maliklere verilecek kısmın verildiğini ve
müteahhit olarak kendine kalan kısmın tapusunu kendi adına aldığını bildirdi.
Vatandaş, müteahhit olarak üzerine kayıtlı olan daireleri satarken tapunun
istediği harçlardan kentsel dönüşüm kapsamında muaf mıdır?
CEVAP 20: 6306 sayılı Afet riski altındaki alanların
dönüştürülmesi hakkındaki kanun kapsamında riskli yapının yenilenme sürecinde,
riskli yapının alım ve satım işlerinde harçlardan muafiyet vardır. Ancak riskli
yapı risksiz hale geldikten sonra yapılan satış işlemlerinde harçlardan
muafiyet yoktur.
SORU 21: Vatandaş kentsel dönüşüm kapsamında kredi yardımı
aldığında inşaatın her aşamasında alabilir mi yoksa başladığında mı almak
zorundadır?
CEVAP 21: Eviniz risk tespiti sonucu riskli yapı olarak
belirlenmişse 6306 sayılı kanun kapsamında hak sahibi sayılırsınız,
Bakanlığımızın sağladığı finansal desteklerden faydalanabilirsiniz. Bu
hakkınızı kullanmanız için belirlenmiş bir süre bulunmamaktadır ancak, faiz
desteğine başvuru yapacağınız tarihte 6306 sayılı kanunun yürürlükte olması
gerekir ki, 6306 sayılı kanun kapsamında haklardan faydalanmanız mümkün olsun.
SORU 22: Maliye bakanlığına ait kamu binası lojmanlarında
oturan (memur) kiracılar defaten kira yardımı alabilirler mi ayrıca kurum ve
orda oturan kiracılar hangi haklardan yararlanabilir?
CEVAP 22: Riskli yapıda oturan kiracılar taşınma yardımı
alabilirler, taşınma masrafı iki kira bedeli kadardır, geri ödemesizdir. Riskli
yapıda bir yıldan fazla oturan kiracılar talep etmeleri halinde faiz destekli
krediden faydalanabilirler.
Kaynak: http://181.csb.gov.tr/kentsel-donusumde-merak-edilen-sorular-haber-14151
Kaynak: http://181.csb.gov.tr/kentsel-donusumde-merak-edilen-sorular-haber-14151
Yorumlar
Yorum Gönder