Ana içeriğe atla

Yabancıya gayrimenkul satışında değerleme raporu zorunluluğu

T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na bağlı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM) tarafından yayımlanan 15.02.2019 tarih 2019/1 sayılı genelge ile yabancı uyruklu kişilere artık sadece vatandaşlık başvurusunda değil, aynı zamanda alıcı veya satıcı olarak taraf oldukları tüm satış işlemlerinde de ‘gayrimenkul değerleme raporu’ zorunluluğu getirilmiştir.
Söz konusu değerleme raporlarının BDDK (Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu) tarafından yetkilendirilmiş Bağımsız Gayrimenkul Değerleme şirketleri tarafından hazırlanması gerekiyor. Bu firmalar BDDK sitesinde kayıtlı olup şahıs ve yetkisi olmayan firmaların raporları kabul edilmemektedir. Değerleme raporlarının süresi düzenlendiği tarihten itibaren üç ay süreyle geçerli sayılacak. Üç aylık süre içinde söz konusu gayrimenkul yeni bir satış işlemine konu olursa değerleme raporu geçerliliğini koruyacak.

Gayrimenkul değerleme lisansına sahip olan uzmanların (eksperlerin) Yetkilendirilmiş Gayrimenkul değerleme kuruluşlarının onayı ile TDUB tarafından yayımlanan uluslararası değerleme standartları ve diğer mevzuat ile uygulama prensipleri geçerli olan değerleme raporları
1.RAPOR BİLGİLERİ
2.TAPU KAYIT BİLGİLERİ
3.KONUM, ULAŞIM VE ÇEVRE BİLGİSİ
4.GAYRİMENKULE İLİŞKİN YASAL İNCELEMELER
5.ANA TAŞINMAZIN FİZİKSEL, YAPISAL VE TEKNİK ÖZELLİKLERİ
6.DEĞERLEMEYE ETKİ EDEN FAKTÖRLER
8. BELİRLENEN DEĞERLEME YAKLAŞIMI
9.PAZAR ARAŞTIRMASI
11. SONUÇ
12.KISITLAMALAR VE SINIRLAMALAR
13.EKLER

Gayrimenkul değerleme raporu taşınmazın konumlu olduğu bölge, bölgenin resmi kurumlarının inceleme gün ve saatleri gibi özellikler dikkate alındığında değişken teslim günlerine sahip olmakla birlikte, bir değerleme raporu ortalama 2 – 3 iş günü içerisinde hazırlanmaktadır. Ancak bu değerleme raporunun ıslak imzalı halinin tesliminde teslimat araçlarının teslim süreleri Kapsamamaktadır.
Değerleme raporlarında hizmet bedelleri taşınmaza takdir edilen değerden daha çok taşınmazın niteliği, alanı, vasfı, konumlu olduğu bölge, resmi kurum incelemeleri için ödenen resmi kurum harçları ( Her il, ilçe belediyesinde resmi kurum harçları farklılıklar göstermektedir.)   gibi etkenlerden ötürü değişkenlik göstermektedir.  Ancak bu hizmet bedelleri her yıl Türkiye Cumhuriyeti tarafından belirlenen Değerleme Asgari Ücret tarifesinin altında olamaz.  En sağlıklı rapor hizmet bedeli için tapu bilgilerinin verilmesi gerekmektedir.
değerleme raporu zorunluluğunun kapsamında;

*Taşınmaz değerleme sistemi oluşturulabilmesi
*Yabancı yatırımcılar için güvenli ve reel değer verisi sağlamak
*Oldukça farklı analizleri kapsayan taşınmaz değerlerini sektörün uzmanları olan değerleme uzmanları (eksper) tarafından üretilmesini sağlamak
*Yatırımcı ve alıcının hukuki hakkını korumak, sağlıklı rapor ile doğru değere ulaşarak dolandırıcılığı önlemek
*İnşaat piyasasında Kayıt dışı ekonominin önüne geçerek vergi kaybını önlemek amaçlanmaktadır
Alıntı

Yorumlar

Latest Posts

Merkezi İş Alanı Ne Demek? Mia'nın Açılımı Nedir? Mia Özellikleri Neler?

Mia'nın Açılımı Büyük kentlerde, kent merkezlerinde ticaret yoğunluğunun olduğu bölgelere,  Merkezi İş Alanı kısaca Mia denilmektedir. Bu bölgelerde genellikle plazalar, ofisler, rezidanslar gibi yapılar yer alır. Kent merkezinde yer alan Merkezi İş Alanları, ulaşım açısından da kolay ve merkezi bir konumdadır. Merkezi İş Alanı (MİA) , sosyokültürel ve ticari amaçlı yapılar için ayrılmış bölgedir. Bu alanın tanımı, Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği'ne göre düzenlenmiştir. Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği'nde Merkezi İş Alanı şöyle tanımlanmıştır : "İmar planlarında yönetim, sosyokültürel ve ticari amaçlı yapılar için ayrılmış bölgedir. Bu bölgede büro, iş hanı, gazino, lokanta, çarşı, çok katlı mağaza, banka, otel, sinema, tiyatro gibi sosyal kültürel tesisler, yönetimle ilgili tesisler, özel eğitim ve özel sağlık tesisleri ve benzeri yapılar yapılabilir." Merkezi İş Alanlarında genel olarak yapılaşma fazladır. Bu alan aynı zamanda kentteki en yükse

Binaları Hasar Gören Depremzedelerin Merak Ettikleri Sık Sorulan Sorular

 7269 Sayılı Kanun Kapsamında Muhtemel Soru Ve Cevaplar 7269 sayılı olarak geçen kanunun tam adı " Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun" olarak geçer. Bir başka değişle Afet (Deprem) kanunuda denilebilir. Bu kanuna göre yapılan hasar tespit çalışlarında en sık karşılaşılan soru ve cevaplar şöyledir: 1) Hasar tespit çalışmaları hangi kurum koordinesinde yapılmaktadır? Hasar tespit çalışmaları AFAD adına Çevre ve Şehircilik Bakanlığı/İl Müdürlüğü koordinasyonunda yapılmaktadır. Çevre Şehircilik Bakanlığı/İl Müdürlüğü bu çalışmalarda Belediyeler, Karayolları, DSİ gibi kurumlardan da teknik personel desteği almaktadır.   2) Hasar tespit çalışmaları ne amaçla yapılmaktadır? Nakdi yardım, geçici barınma yardımı, kalıcı konut yardımı vb. yardımların hangi afetzedelere, ne ölçüde yapılacağına karar vermek için hasar tespit çalışmaları yapılmaktadır.   3) Binaların hasar durumları nasıl belirlenmektedir? Bu konuda eğitim almış,

Kaç Çeşit Emlak Türü Vardır? Neye Göre Ayrılır?

Gayrimenkul sektöründe emlak çeşitleri beş başlık altında toplanmaktadır. Bu sınıflandırma yapılırken tüketici beklentileri, gayrimenkülün özellikleri, yatırım fırsatları, yasal zorunluluklar ve diğer etmenler dikkate alınmaktadır. Şu şekilde sınıflanırlar :  Konutlar Ticari Amaçlı Emlaklar Endüstriyel Amaçlı Emlaklar Tarıma Yönelik Emlaklar Özel Amaç Teşkil Eden Emlaklar 1) Konutlar Özel kullanıma hitap eden temel barınma ihtiyacı için yapılmış her türlü emlağı kapsar.Kiralama, satma ve devredilme özellikleri de bulunan konutlar pazar payı önemli olan ve sektöre hızlanma kazandıran ürün şeklidir. 2) Ticari Amaçlı Emlaklar Ticari amaçlara yönelik alım satımı kiralaması yapılan emlak türleridir.Özellikle emlağın yatırım özelliği ve değeri ön plandadır.Ticari amaçlı emlaklar için bu özellik önem arz etmektedir.Bu açıdan bakıldığında konutta ticari amaçlı olabilmektedir. Değiş tokuş işlemlerinin olduğu durumlar da ticari amaçlı emlaklar sınıfına girer. 3) En