Emlak komisyonculuğu mesleğini tam anlamıyla
düzenleyen direkt bir yasa ve düzenleme Türk hukuk sisteminde mevcut değildir.
Türk Ticaret Kanunu‟nun (TTK) 12. maddesinin 12. bendi ile ticaret sicili
nizamnamesinin 14. maddesi “Tellallık, komisyonculuk vesair tavassut (aracılık)
işlerini yapmak üzere kurulan müesseselere “ticarethane”, bunları işletenleri
de “Tacir” olarak kabul etmiştir.
Borçlar Kanunu‟nun 520. maddesinde
“Gayrimenkul tellallığı yazılı olarak yapılmadıkça geçerli değildir.”
denilmektedir. Bu sebeple TTK madde 12 hükümleri gereği tellallık ve emlak
komisyonculuğu arasında bir bağlantı kurulmaktadır.
Yine Borçlar Kanunu‟nun 520, 521, 522, 523 ve
525‟ inci maddelerinde gayrimenkul tellalının yapacağı akdin şekli, alacağı
ücret, çalışma usulünü kısmen de olsa belirleyici hükümler bulunmaktadır.
Emlak komisyoncusunun görevlerini
ikiye ayırabiliriz:
1. Kiralama ve satış işlemleri
2. Aracılık ve danışmanlık hizmeti
işlemleri
Emlak
komisyoncusu taşınmaza ilişkin sözleşmenin taraflarından birini bulma (mevcut
müşteri portföyü, gazete ilanı, tabela asmak, internette yayınlamak), taşınmazı
göstermek, nitelikleri hakkında bilgi vermek, tarafları aydınlatmak suretiyle
akdin yapılmasını hazırlamakla yükümlülüğü olan kişidir, yaptığı iş de emlak
komisyonculuğudur.
Kiralama ve Satış İşlemleri
Kapsamındaki Görevleri
·
Müşteri temsilcisi ve yardımcı elemanların iş
dağılımı,
·
Alan çalışması,
·
Yayınların emlak ilanlarının sayfalarının incelenmesi,
·
Müşteri portföyünde arz, talep yönünden
değerlendirilmesi,
·
Emlak kayıtlarının bilgisayar ortamında
güncelleştirilmesi,
·
Taşınmazın pazarlanmak üzere hazır duruma
getirilmesinin sağlanması,
·
Taşınmazda oturan varsa göstermek için randevuların
alınması, pazarlama stratejisinin hazırlanması,
·
Yazılı ve görsel pazarlama teklifleri hazırlanması,
·
Plan verilecek gayrimenkulün belirlenmesi,
·
Taşınmazın pazarlamasındaki gidişat konusunda
periyodik olarak müşteriye bilgi verilmesi,
·
Diğer emlak komisyoncularıyla ortak çalışmaların
yürütülmesi,
·
Tarafların bir araya getirilmesi,
·
Tapu işlerine ilişkin randevuları alıp işlerin takip
edilmesi,
Aracılık ve Danışmanlık Hizmeti
Kapsamındaki Görevleri
- ·
Satış,
- ·
Pazarlama,
- ·
İpotek,
- ·
Kat irtifakı,
- ·
Kat mülkiyeti kurma, ifraz (ayırma) ve tevhit
(birleştirme),
- ·
Trampa(takas),
- ·
Cins değişikliği,
- ·
Noterden satış vaadi sözleşmesi yapma,
- ·
Kira akdi sözleşmesi yapma,
- ·
Hibe (bağışlama)
- ·
Taksim (paylaşım),
- ·
Tashih (düzeltme),
- ·
Aplikasyon(yer gösterme),
- ·
Harita ve belediyelerden bölge imar planı çıkarma,
- ·
Kadastro müdürlüklerinden çap belgesi alma,
- ·
Vergi muafiyeti belgesini alma,
- ·
Veraset vergi dairelerinden ilişik kesme veya temiz
kâğıdı alma,
- ·
Emlak beyannamesi düzenleme,
Emlak Komisyoncusunun Uymak Zorunda
Olduğu Kurallar
·
İşletmecilikle İlgili Kurallar
Emlak
komisyoncusu, emlak komisyonculuğu dışında herhangi bir iş yapmamalıdır.
Hizmet
verilen bölgenin kroki, vaziyet planı, maket, perspektif vb. tanıtma elemanları
emlak bürosunun duvarında veya uygun yerlerinde müşterilerin görebileceği
şekilde teşhir edilmeli, kiralık ve satılık taşınmazların özelliklerinin
belirtildiği ilan panosu düzenlenmeli, taşınmazların özelliklerinin müşteriye
daha iyi tanıtılması için broşür, fotoğraf, video çekimi, vaziyet planı, imar
durumu vb.den yararlanılmalıdır.
Emlak
komisyonculuğu ilgili meslek kuruluşlarınca belirlenmiş ücret tarifesine göre
verilmeli ve komisyon ücretlerinin oranları ile yer gösterme hizmeti
karşılığında herhangi bir ücret talebinde bulunulmayacağı müşterinin
görebileceği bir yere asılmalıdır.
Emlak
komisyoncusu, iş yeri tabelasında ve basılı evraklarında mesleğini tanımlayan
ibareler dışında herhangi bir yazı, sıfat veya unvan kullanmamalıdır.
Emlak
komisyoncusu, verdiği hizmet dolayısıyla edindiği bilgileri sözleşme ile
belirlenen esaslar dışında kullanmamalı ve açıklamamalıdır.
Emlak
komisyoncusu, vereceği ilanlarda iş yerinin adını belirtmelidir.
Emlak
komisyonculuğu hizmetleri, sözleşmede yer alması kaydıyla yapılacak yazılı bir
sözleşme esasına göre şubeleri veya müşteri temsilcileri aracılığıyla
verilebilir.
Emlak
komisyonculuğu bürosunda haberleşme hizmetlerinin yürüyebilmesi için telefon,
faks ve bilgisayarla haberleşme ağı vb. bulunmalıdır.
Taşınmazın
müşteriye yerinde gösterilebilmesi için, emlak komisyonculuğu bürosuna ait
taşıt bulunmalı veya bu hizmetin yerine getirilebilmesi için sözleşmeli bir
imkân sağlanmalıdır.
Taşınmazın
özelliklerinin belirtildiği tanıtıcı ve bilgi verici yazılı ve görüntülü
belgeler uyuşmazlık hâlinde hukuki belge özelliği taşıyacak şekilde
düzenlenmelidir.
Taşınmazlarda
bulunan "Kiralık" veya "Satılık" ilanları uzaktan fark
edilebilecek büyüklükte olmalıdır.
·
Çalışanlarla İlgili Kurallar
Emlak
komisyoncusu bürosunda, yeterli sayıda eleman bulunmalı, bu elemanlar mal
sahipleri ile müşterileri bir araya getirdiklerinde, onlara hukuki yönden
yeterli bilgi verebilmeli ve mevzuatın gerektiği işlemlerde yardımcı
olabilmelidir.
Reklâm,
tanıtım ve pazarlama ile ilgili elemanlar müşteri ilişkilerinde güvenilir ve
inandırıcı olmalıdır.
Emlak Komisyonculuğunun İlkeleri
7 Ana ilke
1-Bilgili olma
2-Dürüstlük
3-Belgelendirme
4-Güven verici
olma
5-Müşteri dosyası
oluşturma
6-Portföy
oluşturma(araştırma)
7-Satış işlemi
Yorumlar
Yorum Gönder