Konut arzı ve talebi konut piyasasındaki çeşitli etkileri
analiz etmek için kullanışlı bir model olmasına rağmen herhangi bir konutun
fiyatını öngörebilmeyi kolaylaştırmamaktadır. Konut heterojen bir maldır ve
neredeyse her konut bir diğerinden farklıdır. Herhangi bir konutun fiyatını
öngörebilmek için hedonik fiyat modeli adı verilen bir yöntemi kullanabiliriz.
Hedonik fiyat modelinin amacı konutların özelliklerinden yola çıkarak ortalama
olarak piyasa değerlerini tahmin etmektir. Hedonik fiyat modeli istatistiksel
bir modeldir ve temel varsayımı konutun fiyatını konutun sahip olduğu
özellikler tarafından belirlendiğidir. Hedonik fiyat modelini aşağıdaki gibi
bir denklem ile ifade edebiliriz:
V= a0+ a1F+ a2 L+ a3
X+ u
Bu denklemde a0, a1, a2 ve a3 tahmin edilecek
parametrelerdir. Denklemdeki değişkenler ise şöyledir:
V: evin piyasa fiyatı
F: kullanım alanı
L: parsel alanı
X: istihdam alanına uzaklığı
u: hesaba katılmayan diğer faktörler Elimizde yeterince
gözlem içeren bir veri seti olduğu takdirde yukarıdaki denklemdeki parametreler
istatistiksel olarak tahmin edilebilir. Bu şekilde istatistiksel olarak tahmin
edilebilen denklemlere regresyon denklemi adı verilir. Bir kere parametreler
tahmin edildikten sonra, herhangi bir konutun ilgili özellikleri kullanılarak
piyasa fiyatı tahmin edilebilir. Yukarıdaki hedonik fiyat modelinde konutların
sınırlı sayıdaki özellikleri kullanılmıştır. Konut fiyatını belirleyen
özellikler çok daha fazladır. Hangi özelliklerin modele dâhil edileceği eldeki
veriyle sınırlıdır. Konutların piyasa değerini belirleyen belli başlı
özellikleri aşağıda listelenmiştir. Parantez içindeki + işareti o özelliğin
konutun fiyatını artırdığını, - işareti ise o özelliğin konutun fiyatını
azalttığını göstermektedir.
• Bölgedeki okulların kalitesi (+)
• Bölgedeki suç
oranları (-)
• Emlak vergisi oranı
(-)
• Bölgedeki ortalama gelir düzeyi (+)
• Bölgedeki ortalama konut büyüklüğü (+)
• Bölgedeki hava kirliliği (-)
• Park alanlarına uzaklık (-)
• Endüstriyel gürültü (-)
• Trafik yoğunluğu (-)
• Sel bölgesi olması (-)
• İstihdam alanlarına uzaklık (-)
• Hava alanına uzaklık (-)
• Mahalledeki evlerin
kalitesi(+)
• Toplu taşımaya
uzaklık (-)
• İbadet yerlerine uzaklık (-)
• Bölgedeki konut fiyatlarındaki yükseliş (+)
Hedonik Fiyat Endeksi ile ilgili detaylı bilgi buraya videosu için buraya tıklayın
Hedonik Fiyat Endeksi ile ilgili detaylı bilgi buraya videosu için buraya tıklayın
Kaynak: Anadolu Üniversitesi Yayınları Gayrimenkul ekonomisi
Yorumlar
Yorum Gönder