Ana içeriğe atla

İskan Nedir? İskan Raporu Nasıl Alınır? İskansız Ev Alınır Mı?

İskan, diğer adı ile yapı kullanım belgesidir. Yönetmeliklere uygun ve ruhsatı alınmış şekilde başlayan yapıların, mevzuata uygun bir şekilde tamamlandıktan sonra belediyelerin imar müdürlüğü izni ile çıkarılan yapı kullanım belgesidir.

Yönetmeliğe göre uygun yapılmayan, harçları yada sigorta primleri ödenmeyen binalara iskan verilmez. Projede olduğu halde yapılmayan veya tamamlanmayan bölümler (otopark,yangın merdiveni vs.) varsa binanın iskan alması mümkün değildir. İskanı alınmamış bir yer; yasal olarak tamamlanmamış bitmemiş bir yapı olmasıdır. İskansız daireler kat irtifakı durumu söz konusudur. Yani bu dairelerin tapuları kat irtifak tapusudur. İskanlı bir dairenin tapusu kat irtifakından çıkar kat mülkiyetine geçer.

İskan Raporu Nasıl Alınır? Gerekli Belgeler Neler? Nereye Başvurulur?


İskan raporu için inşaatı yapan kişi, müteahhit ya da inşaattan sorumlu kişi belediyelerin imar müdürlüklerine giderek bir dilekçe ile başvuruda bulunurlar. Başvurudan sonra belediyenin teknik ekibi inşaat alanına giderek gerekli kontrolleri yapar. Projenin iskana uygun olup olmadığı değerlendirilir ve onay çıkması halinde teknik raporlar hazırlanır. İnşaat firması ilk olarak elektrik, su, haberleşme ve sivil savunma müdürlüklerine giderek gerekli başvuruları yapar.Belediye yapılan müracaatları 30 gün içinde sonuçlandırmak zorundadır.

İskan belgesi, yapımı tamamlanan binalarda oturum izninin verildiğini ifade eden belgedir. İskan belgesi ile binanın kullanılabilecek bölümleri içi tapu çıkarılabilir. İskan belgesinde binada ne kadar daire olduğu, binanın taban alanı, kaç katlı olduğu, ne kadar yüksekliğinin olduğu, metrekaresinin birim ücreti ve toplam inşaatın ne kadara mal olduğu gibi özellikler yazılıdır.


İskan belgesi için gerekli evraklar şunlardır;


(Aşağıda belirtilen belgeler belediyeden belediyeye değişiklik gösterebileceğini dikkate alınız! Kesin listeyi öğrenmek için belediyelerin imar müdürlüklerine başvurmak yerinde olacaktır.)

Tapu kayıt bilgileri
İskan için yazılmış başvuru dilekçesi
Vergi Dairesi’nden alınan “borcu yoktur” belgesi
Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan alınan “borcu yoktur” yazılı belge
Emlak ve Çevre Temizlik Müdürlüğü’nden alınan “vergi borcu yoktur” yazılı belge
İZSU raporu
Telekom vizesi
Proje Müellifleri raporu
Yapı Denetim Kuruluşu’ndan alınan rapor
Binanın farklı açılardan çekilmiş cephe fotoğrafları (13 cm x 18 cm ebadında olmalı)
Hakediş raporu
İş bitirme tutanağı
İtfaiye iskan raporu
Sivil savunma müdürlüğü uygunluk yazısı
Harç ücretleri makbuzları
İnşaat ruhsatı fotokopisi
Röperli kroki

Bu belgeler tamamlandıktan sonra iskan için başvuru yapılır. Eğer binada asansör varsa ek olarak şu belgelerin hazırlanması gerekir;

Garanti belgesi
Asansör firmasından alınan TSE ruhsatı
SMM belgeleri
Muayene fişi
Muayene raporu (4 tane)
Uygulama projeleri
Sığınak belgesi
Yangın tesisat belgesi
Isı yalıtım belgesi

İskanı alınmış ev ile iskanı alınmamış ev arasındaki fark nedir?

İskanı alınan evler satışa çıkarıldıklarında alıcının banka kredi çekmesi daha kolaydır.
Binaya elektrik, su ve doğalgaz gibi temel hizmetlerin abonelikleri normal tarifeden alınır. İskansız daireler de bu gibi hizmetler yüksek fiyatlı tariflerden ücretlendirilir.
Kat irtifakı olan tapular kat mülkiyetine çevrilebilir.


İskansız Ev Alınır Mı?


İskan belgesi çıkarılmadığı takdirde aşağıdaki sorunlar ortaya çıkabilir;

İskansız daireleri almak isteyen müşteriler kredi çekmek istediklerinde bankalar kredi vermeyebilir.
İskan olmayan evler inşaat halindeyken elektrik, su ve doğal gaz aboneliği alırlar. Fakat bir dairenin kendine ait abonelik alması mümkün değildir. Şantiye aboneliklerinde normal maliyetin iki katına aynı hizmetlerden faydalanılır. Bu da oldukça dezavantajlı bir durumdur.
İskan belgesi çıkarılmadan kat irtifaklı tapuların kat mülkiyetine çevrilmesi mümkün değildir.İskan belgesi alınması için projeye uygun olarak yapılmayan kısımların yeniden yapılması ya da düzenlenmesi gerekebilir. Bu da ciddi masraflara yol açabilir.
5 yıl içinde iskanı alınmayan yapılara para cezası ya da yıkım kararı uygulanır. Ayrıca iskanı olmayan binada oturmanın cezası da vardır.

Bu tür sorunlarla karşılaşmamak için tecrübeli ve donanımlı bir uzmandan danışmanlık alabilirsiniz

İskan Sorgulama Nasıl Yapılır? İnternetten iskan belgesi sorgulanır mı?


Yapı izni sorgulamaları e-Devlet kapısı yoluyla yapılabilmektedir. Bunun için turkiye.gov.tr adresine girerek “E-Hizmetler” bölümü tıklanır. Ardından “Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı” bölümüne gelinir. Burada “Yapı Kullanma İzin Belgesi (İskan)” linkine tıklanır. E-Devlet’e giriş yaptıktan sonra gelen ekrandan iskan sorgulama yapılabilir.




Emlak Sözlüğüne buradan ulaşabilirsiniz

Yorumlar

Latest Posts

Merkezi İş Alanı Ne Demek? Mia'nın Açılımı Nedir? Mia Özellikleri Neler?

Mia'nın Açılımı Büyük kentlerde, kent merkezlerinde ticaret yoğunluğunun olduğu bölgelere,  Merkezi İş Alanı kısaca Mia denilmektedir. Bu bölgelerde genellikle plazalar, ofisler, rezidanslar gibi yapılar yer alır. Kent merkezinde yer alan Merkezi İş Alanları, ulaşım açısından da kolay ve merkezi bir konumdadır. Merkezi İş Alanı (MİA) , sosyokültürel ve ticari amaçlı yapılar için ayrılmış bölgedir. Bu alanın tanımı, Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği'ne göre düzenlenmiştir. Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği'nde Merkezi İş Alanı şöyle tanımlanmıştır : "İmar planlarında yönetim, sosyokültürel ve ticari amaçlı yapılar için ayrılmış bölgedir. Bu bölgede büro, iş hanı, gazino, lokanta, çarşı, çok katlı mağaza, banka, otel, sinema, tiyatro gibi sosyal kültürel tesisler, yönetimle ilgili tesisler, özel eğitim ve özel sağlık tesisleri ve benzeri yapılar yapılabilir." Merkezi İş Alanlarında genel olarak yapılaşma fazladır. Bu alan aynı zamanda kentteki en yükse

Binaları Hasar Gören Depremzedelerin Merak Ettikleri Sık Sorulan Sorular

 7269 Sayılı Kanun Kapsamında Muhtemel Soru Ve Cevaplar 7269 sayılı olarak geçen kanunun tam adı " Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun" olarak geçer. Bir başka değişle Afet (Deprem) kanunuda denilebilir. Bu kanuna göre yapılan hasar tespit çalışlarında en sık karşılaşılan soru ve cevaplar şöyledir: 1) Hasar tespit çalışmaları hangi kurum koordinesinde yapılmaktadır? Hasar tespit çalışmaları AFAD adına Çevre ve Şehircilik Bakanlığı/İl Müdürlüğü koordinasyonunda yapılmaktadır. Çevre Şehircilik Bakanlığı/İl Müdürlüğü bu çalışmalarda Belediyeler, Karayolları, DSİ gibi kurumlardan da teknik personel desteği almaktadır.   2) Hasar tespit çalışmaları ne amaçla yapılmaktadır? Nakdi yardım, geçici barınma yardımı, kalıcı konut yardımı vb. yardımların hangi afetzedelere, ne ölçüde yapılacağına karar vermek için hasar tespit çalışmaları yapılmaktadır.   3) Binaların hasar durumları nasıl belirlenmektedir? Bu konuda eğitim almış,

Kaç Çeşit Emlak Türü Vardır? Neye Göre Ayrılır?

Gayrimenkul sektöründe emlak çeşitleri beş başlık altında toplanmaktadır. Bu sınıflandırma yapılırken tüketici beklentileri, gayrimenkülün özellikleri, yatırım fırsatları, yasal zorunluluklar ve diğer etmenler dikkate alınmaktadır. Şu şekilde sınıflanırlar :  Konutlar Ticari Amaçlı Emlaklar Endüstriyel Amaçlı Emlaklar Tarıma Yönelik Emlaklar Özel Amaç Teşkil Eden Emlaklar 1) Konutlar Özel kullanıma hitap eden temel barınma ihtiyacı için yapılmış her türlü emlağı kapsar.Kiralama, satma ve devredilme özellikleri de bulunan konutlar pazar payı önemli olan ve sektöre hızlanma kazandıran ürün şeklidir. 2) Ticari Amaçlı Emlaklar Ticari amaçlara yönelik alım satımı kiralaması yapılan emlak türleridir.Özellikle emlağın yatırım özelliği ve değeri ön plandadır.Ticari amaçlı emlaklar için bu özellik önem arz etmektedir.Bu açıdan bakıldığında konutta ticari amaçlı olabilmektedir. Değiş tokuş işlemlerinin olduğu durumlar da ticari amaçlı emlaklar sınıfına girer. 3) En